ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΡΑ
Η Τάρα
είναι μια Μποντισάτβι, έκφραση της ύψιστης συμπόνιας όλων των
φωτισμένων. Όπως όλες οι θηλυκές όψεις στο ταντρικό βουδισμό έτσι και
εκείνη, μνημονεύεται ως «Η Μητέρα όλων των Βούδα».
Λογίζεται όμως και ως «πνευματική μητέρα» όλων όσων απευθύνονται και ασκούνται σ’ αυτήν.
Και όπως η κοσμική μητέρα μας, μας προστατεύει από όλους τους κινδύνους και μας παρέχει ότι χρειαζόμαστε για να μπορέσουμε να μεγαλώσουμε και να εξελιχθούμε, με τον ίδιο τρόπο και εκείνη κατά τη διάρκεια της πνευματικής μας εξέλιξης και διαδρομής, μας προστατεύει από κάθε είδους κίνδυνο, είτε εσωτερικής είτε εξωτερικής μορφής, μας παρέχει όλες τις αναγκαίες συνθήκες, την απαραίτητη καθοδήγηση, την έμπνευση και τις ευλογίες που χρειαζόμαστε για να μπορέσουμε να διαβούμε ασφαλώς και επιτυχώς το μονοπάτι.
Η Τάρα αποκαλείται επίσης, η «Απελευθερώτρια» ή «Εκείνη που σώζει» (Ντρόλμα στα θιβετανικά), γιατί μέσα από τη δραστηριότητά της μπορεί να σώζει αμέτρητα όντα από τους 8 εξωτερικούς και τους 8 εσωτερικούς φόβους καθώς και από την επαναγέννηση στα τρία κατώτερα βασίλεια της Σαμσάρα.
Έχει επίσης τ’ όνομα Νιούρμα που σημαίνει «Γρήγορη»,
εκείνη που μπορεί να ενεργεί με μεγάλη ταχύτητα, αμεσότητα και
αποτελεσματικότητα.
Ονομάζεται ακόμα Πάμο που σημαίνει Θαρραλέα. Έτσι το πλήρες όνομα της Τάρα είναι, Ντρόλμα-Νιούρμα-Πάμο, δηλαδή «Η γρήγορη και θαρραλέα απελευθερώτρια».
Ονομάζεται ακόμα Πάμο που σημαίνει Θαρραλέα. Έτσι το πλήρες όνομα της Τάρα είναι, Ντρόλμα-Νιούρμα-Πάμο, δηλαδή «Η γρήγορη και θαρραλέα απελευθερώτρια».
Η Τάρα είναι ένα πλήρως φωτισμένο ον στο τελευταίο Μπούμι ή
επίπεδο πραγμάτωσης ικανή να οδηγήσει όλα τα όντα στην τέλεια φώτιση.
Είναι η εκδήλωση της ύψιστης σοφίας όλων των Βούδα και εκείνη που
κουβαλάει και πραγματοποιεί τη φωτισμένη δραστηριότητά τους.
Για
την προέλευση και την ιστορία της Τάρα, υπάρχουν πάρα πολλές εξηγήσεις
και κείμενα.
Η πιο χαρακτηριστική αναφορά για την προέλευσή της, αφορά στην εποχή όπου ζούσε ο Ευγενής Μποντισάτβα Τσενρέζικ (ή Αβαλοκιτεσβάρα). Όταν εκείνος έστρεψε το βλέμμα του στην κατάσταση της Σαμσάρα, αντικρίζοντας πόσα πολλά όντα υπάρχουν εκεί και διαπιστώνοντας τον πόνο και τη φοβερή δυστυχία που βιώνουν, έπεσε σε απόγνωση.
Η πιο χαρακτηριστική αναφορά για την προέλευσή της, αφορά στην εποχή όπου ζούσε ο Ευγενής Μποντισάτβα Τσενρέζικ (ή Αβαλοκιτεσβάρα). Όταν εκείνος έστρεψε το βλέμμα του στην κατάσταση της Σαμσάρα, αντικρίζοντας πόσα πολλά όντα υπάρχουν εκεί και διαπιστώνοντας τον πόνο και τη φοβερή δυστυχία που βιώνουν, έπεσε σε απόγνωση.
Μη έχοντας τρόπο να μπορεί να απελευθερώσει όλα αυτά τα όντα, δάκρυα κύλησαν από τα μάτια του.
Εκεί
που έπεσαν, σχηματίστηκε μια λίμνη, στη μέση της οποίας άνθισε ένα
υπέροχο άνθος λωτού απ’ όπου εμφανίστηκε σαν έκφραση του ελέους του
Τσενρέζικ, η Τάρα.
Βαθιά συγκινημένη και εμπνευσμένη από την απέραντη ευσπλαχνία του Μποντισάτβα Τσενρέζικ, υποσχέθηκε να τον βοηθά στο ευάρεστο έργο του να ωφελεί όλα τα αισθανόμενα όντα, παίρνοντας τη μορφή ενός θηλυκού Μποντισάτβα με το όνομα Τάρα. Αμέσως μετά, πήγε στον Βούδα Αμιτάμπα και μπροστά του πήρε τον όρκο των Μποντισάτβα. Έκτοτε, η δραστηριότητά της είναι να δουλεύει ασταμάτητα, μέρα και νύχτα, για το καλό όλων των αισθανόμενων όντων.
Βαθιά συγκινημένη και εμπνευσμένη από την απέραντη ευσπλαχνία του Μποντισάτβα Τσενρέζικ, υποσχέθηκε να τον βοηθά στο ευάρεστο έργο του να ωφελεί όλα τα αισθανόμενα όντα, παίρνοντας τη μορφή ενός θηλυκού Μποντισάτβα με το όνομα Τάρα. Αμέσως μετά, πήγε στον Βούδα Αμιτάμπα και μπροστά του πήρε τον όρκο των Μποντισάτβα. Έκτοτε, η δραστηριότητά της είναι να δουλεύει ασταμάτητα, μέρα και νύχτα, για το καλό όλων των αισθανόμενων όντων.
Σαν
αποτέλεσμα της δραστηριότητας της, η Τάρα εξυμνήθηκε από όλους του
φωτισμένους. Ο ίδιος ο ιστορικός Βούδας αναφέρθηκε πολλάκις σε εκείνη,
επαινώντας τις αρετές και τις ιδιότητές της.
Αυτά τα λόγια του Βούδα τα βρίσκουμε γραμμένα στα κείμενα των Σούτρα, ενώ παράλληλα ο Βούδας δίδαξε και πολλά είδη Τάντρα πάνω στην Τάρα.
Αυτά τα λόγια του Βούδα τα βρίσκουμε γραμμένα στα κείμενα των Σούτρα, ενώ παράλληλα ο Βούδας δίδαξε και πολλά είδη Τάντρα πάνω στην Τάρα.
Μέσα από τα
λόγια του ίδιου του Βούδα προέκυψαν οι 21 έπαινοι (ή ύμνοι) στις 21
όψεις-ιδιότητες της Τάρα. Και επειδή οι 21 αυτοί έπαινοι δεν είναι μια
διανοητική σύνθεση κάποιου λόγιου ή μορφωμένου ανθρώπου, αλλά τα ακριβή λόγια τόσο του ιστορικού Βούδα Σακυαμούνι όσο και του Βούδα Βαϊροτσάνα, φέρουν μεγάλη ευλογία. Αμέτρητοι ασκητές της Μαχαγιάνα,
μοναχοί ή λαϊκοί, νέοι ή ηλικιωμένοι, απαγγέλουν καθημερινά αυτούς τους
ύμνους.
Ο ήχος τους αντηχεί από τα στόματα πολλών πιστών εδώ και χιλιάδες χρόνια πολύ πριν από την κοσμική περίοδο που διανύουμε.
Το να απαγγέλλουμε λοιπόν τους επαίνους (ή ύμνους) στις 21 όψεις-ιδιότητες της Τάρας έχει αμέτρητο όφελος!
Λέγεται
ότι σε εποχές όπου λόγω των αρνητικών συναισθημάτων των όντων υπάρχουν
αρρώστιες, καταστροφές και πάσης φύσεως προβλήματα, η άσκηση της Τάρα
είναι ότι πιο αποτελεσματικό και ουσιώδες μπορεί να κάνει κάποιος.
Η εκτενής τελετή της Τάρα περιέχει τους ύμνους στις 21 όψεις, το Μάντρα, νοητικές και υλικές προσφορές για συσσώρευση αρετής, καθώς και πολλές ευοίωνες προσευχές.
Η εκτενής τελετή της Τάρα περιέχει τους ύμνους στις 21 όψεις, το Μάντρα, νοητικές και υλικές προσφορές για συσσώρευση αρετής, καθώς και πολλές ευοίωνες προσευχές.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με οραματισμούς που εξαγνίζουν και αναβαθμίζουν το επίπεδο συνειδητότητάς μας, έχουν τη δύναμη και την ευλογία να κατευνάσουν και να επιλύσουν κάθε είδους πρόβλημα, από όπου και αν προέρχεται αυτό.
Πέρα όμως από την πρακτική σημασία της, η τελετή της Τάρα λειτουργεί παράλληλα και σε απόλυτο επίπεδο, αφού μέσω αυτής της άσκησης μπορεί κανείς να φτάσει σε υψηλότατα επίπεδα πνευματικής πραγμάτωσης, ακόμα και μέχρι την τέλεια αφύπνιση.
Ο
καθένας μπορεί να μάθει και να εκτελεί είτε την πλήρη είτε τη σύντομη
μορφή αυτής της άσκησης.
Αλλά και απαγγέλλοντας μόνο τους ύμνους ή ακόμα μόνο το μάντρα της Τάρα πάλι το όφελος είναι πού μεγάλο. Ακόμα και έτσι η Τάρα θα στρέψει την προσοχή σε όποιον απευθύνεται σ’ αυτήν.
Αλλά και απαγγέλλοντας μόνο τους ύμνους ή ακόμα μόνο το μάντρα της Τάρα πάλι το όφελος είναι πού μεγάλο. Ακόμα και έτσι η Τάρα θα στρέψει την προσοχή σε όποιον απευθύνεται σ’ αυτήν.
Όπως
όταν φωνάζουμε κάποιον με το όνομα του, αυτός μας δίνει την προσοχή
του, έτσι και όταν επικαλούμαστε την Τάρα, είναι δεδομένο ότι μέσα από
την απύθμενη συμπόνια και ευλογία της και τους αφάνταστα δυνατούς όρκους
που έχει δώσει να λυτρώσει κάθε αισθανόμενο ον από τη δυστυχία του, θα
μας ακούσει και θα μας δώσει ό,τι χρειαζόμαστε πραγματικά για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε σ’ όλα τα επίπεδα!
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΡΑΣ
Η απαγγελία των επαίνων (ή ύμνων) στις 21 όψεις-ιδιότητες της Τάρας έχει αμέτρητο όφελος.
Λέγεται ότι σε εποχές όπου λόγω των αρνητικών συναισθημάτων των όντων
υπάρχουν αρρώστιες, καταστροφές και πάσης φύσεως προβλήματα, η άσκηση
της Τάρα είναι ότι πιο αποτελεσματικό και ουσιώδες μπορεί να κάνει
κάποιος.
Η εκτενής τελετή της Τάρα περιέχει τους ύμνους στις 21 όψεις, το Μάντρα,
νοητικές και υλικές προσφορές για συσσώρευση αρετής, καθώς και πολλές
ευοίωνες προσευχές.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με οραματισμούς που εξαγνίζουν και αναβαθμίζουν το επίπεδο συνειδητότητάς μας, έχουν τη δύναμη και την ευλογία να κατευνάσουν και να επιλύσουν κάθε είδους πρόβλημα, από όπου και αν προέρχεται αυτό.
https://www.youtube.com/watch?v=cPDp9a5BHMMDeva Premal - Om Tare Tuttare (1 hour)
Όλα αυτά σε συνδυασμό με οραματισμούς που εξαγνίζουν και αναβαθμίζουν το επίπεδο συνειδητότητάς μας, έχουν τη δύναμη και την ευλογία να κατευνάσουν και να επιλύσουν κάθε είδους πρόβλημα, από όπου και αν προέρχεται αυτό.
https://www.youtube.com/watch?v=cPDp9a5BHMMDeva Premal - Om Tare Tuttare (1 hour)
(μόνιμη δασκάλα στο Βουδιστικό κέντρο Αθήνας και εξουσιοδοτημένη δασκάλα διαλογισμού).
http://athensbuddhistcenter.org/2011/12/05/%CF%80%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BD%CE%B7-%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B1-green-tara-%CF%83%CF%87%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC/